Rapla kirik
10.07 kl 19
FESTIVALI AVAKONTSERT – PÜHENDUS
Festivali BAROKKORKESTER
Shai Kribus (oboe, Iisrael)
sopranid Karis Trass, Kädy Plaas, metsosopranid Aule Urb, Triin Ella
dirigent Andres Mustonen
*Raplamaa Noor Muusik 2025 Grand Prix väljakuulutamine
*kontserdile eelneb kl 18 vestlus-kohtumine EELK Saare-Lääne piiskopkonna piiskopi Anti Toplaanega
KAVA
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Flöödikontsert “Torm merel” / “La Tempesta di mare” Nr. 1 F-duur, Op. 10 RV 433
I Allegro
II Largo
III Presto
Solist Shai Kribus (plokkflööt, Iisrael)
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Kantaat “Mu süda veritseb” / “Mein Herze schwimmt im Blut”, BWV 199
Solist Kädy Plaas (sopran)
Benedetto Marcello (1686–1739)
Oboekontsert d-moll, S D935
I Andante e spiccato
II Adagio
III Presto
Solist Shai Kribus (oboe)
Antonio Vivaldi
Gloria, RV 589
I Au olgu Jumalale kõrges / Gloria in excelsis Deo
II Ja maa peal rahu / Et in terra pax
III Me kiidame Sind / Laudamus te
IV Me täname Sind / Gratias agimus tibi
V Sinu suure au pärast / Propter magnam gloriam
VI Issand Jumal, taevane Kuningas / Domine Deus, Rex coelestis
VII Issand, ainusündinud Poeg / Domine, Fili unigenite
VIII Issand Jumal, Jumala Tall / Domine Deus, Agnus Dei
IX Kes Sa maailma patud ära kannad / Qui tollis peccata mundi
X Kes Sa istud Isa paremal käel / Qui sedes ad dexteram Patris
XI Sest Sina üksi oled Püha / Quoniam tu solus sanctus
XII Koos Püha Vaimuga / Cum Sancto Spiritu
Solistid sopranid Karis Trass, Kädy Plaas, mezzosopranid Aule Urb, Triin Ella
SHAI KRIBUS elab Baselis, Šveitsis, ning esineb oboe- ja plokkflöödimängijana mitmes ansamblis üle Euroopa, samuti on ta püsiesineja ansamblis Barrocada Iisraelis. Ta on õppinud Kataloonia Kõrgemas Muusikakoolis (Escola Superior de Música de Catalunya, Barcelona), Baseli Muusikaakadeemia juures tegutsevas vanamuusika instituudis (Schola Cantorum Basiliensis, Basel), Verona Konservatooriumis (Conservatorio di Verona) ja Brüsseli Kuninglikus Konservatooriumis (Conservatoire Royal de Bruxelles). Samuti on ta õppinud orkestridirigeerimist Bernis ja klavessiinipõhist dirigeerimist Genfis. Ta on ansambli Il Botto Forte asutaja ja dirigent; ansambel keskendub 18. sajandi instrumentaal- ja vokaalkammermuusikale. Alates 16. eluaastast on ta saanud Ameerika-Iisraeli Kultuurifondi stipendiumi nii oboe- kui ka plokkflöödimängijana. Ta oli finalist 8. rahvusvahelisel Johann Heinrich Schmelzeri konkursil Melkis, Austrias, ning valiti Iisraeli Kaitseväe Orkestri silmapaistvaks muusikuks.
KÄDY PLAAS on pälvinud tunnustust nii kontserdi- kui ka ooperilaval. Hinnatud solistina esineb ta vokaalsümfoonilistes suurvormides ning teeb koostööd mitmete interpreetide ja ansamblitega. Ooperilauljana on ta üles astunud lisaks Eestile ka Saksamaal, kus debüteeris 2007. aastal Frasquitana ooperis „Carmen”. Plaas lõpetas 2014. aastal Eesti muusika- ja teatriakadeemia magistrantuuri dots Nadia Kuremi juhendamisel ning töötab nüüd samas alates 2019. aastast. Ta on osalenud Cathrine Sadolini, Ingrid Kremlingi ja Sona Ghazariani meistrikursustel. Aastatel 2002–2004 oli Plaas Eesti Filharmoonia Kammerkoori laulja, alates 2004. aastast tegutseb solistina projektiteatris Nargen Opera. Ta on osalenud ka rahvusooper Estonia, Vanemuise teatri ning Hamburgi riigiooperi lavastustes. Plaasi ulatuslik repertuaar hõlmab muusikat varabarokist kuni kaasajani. Solistina on ta esinenud paljude orkestrite ees ning teinud koostööd mainekate dirigentidega. Kammerlauljana on ta üles astunud paljudel festivalidel koos erinevate interpreetidega. Kontserdireisid on viinud teda Soome, Lätti, Leetu, Saksamaale ja Prantsusmaale. Plaas on pälvinud Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia (2006), Marje ja Kuldar Singi nimelise noore laulja preemia (2007), Lili Kaelase muusikafondi stipendiumi (2007) ning ta on Eesti Kultuurkapitali interpreedi stipendiumi laureaat (2008).
KARIS TRASS on õppinud flööti Nõmme Muusikakoolis ja laulmist Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis Ludmilla Dombrovska-Keisi juures. Aastal 2019 omandas ta bakalaureusekraadi klassikalise laulu erialal Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias Heli Veskuse käe all. Magistrikraadi omandas ta 2022 cum laude ning õpingute ajal täiendas ta end Berliinis „Hanns Eisleri“ nimelises muusikakõrgkoolis Anna Samuili lauluklassis. Ta on osalenud Chen Reissi, Dale Fundlingi ja Kirsten Schötteldreieri meistriklassides ning täiendanud end Kamal Khani ja Jon Thorsteinssoni juures. Trass on laulnud solistina Kiili Vanamuusikaansambli koosseisus ning laulis hooajal 2017/18 Savonlinna Ooperikooris. Alates 2022. aastast on ta Rahvusooper Estonia solist. 2021. aastal sai ta Estonia Seltsi Naan Põllu nimelise auhinna koos Eesti Rahvuskultuuri Fondi stipendiumiga ja 2022 SEB publikupreemia. 2024. aastal tunnustati teda kristallkingakese auhinnaga Mélisande’i osatäitmise eest Claude Debussy ooperis „Pelléas ja Mélisande“.
AULE URB alustas lauluõpinguid 2010. aastal Jaakko Ryhäneni lauluklassis. 2017. aastal lõpetas ta magistriõpingud cum laude Eva Märtsoni juhendamisel. 2012. aastal õppis ta PLMF Noorte Talentide programmi raames Rodolfo Celletti nimelises Belcanto Akadeemias Itaalias (Accademia del Belcanto „Rodolfo Celletti“). Õppeaastal 2014/2015 oli ta Erasmus vahetustudeng Sibeliuse Akadeemias. Urb on osalenud Klaudia Taevi nimelisel ooperilauljate konkursil (poolfinalist), Vello Jürnale pühendatud Vabariiklikul vokalistide konkursil (III koht), Mart Saare nimelisel laulukonkursil (II koht). 2017. aastal oli ta Eesti Richard Wagneri Ühingu stipendiaat. Alates 2015. aasta sügisest töötab Urb kooriartisti ja solistina Rahvusooper Estonias. Peale ooperi ja suurvormide on tema repertuaaris oluline koht ka kammermuusikal. Viimaste aastate jooksul on olnud tema lavapartneriteks Anneli Tohver ja Mariin Aavik (Gill). Viimasega on koos esinetud korduvalt pärast EMTA lied-duode konkursil I preemia pälvimist 2015. aastal: Poeesia muusikas – Maria Stuarti laulud (kontsertlavastus – lav. Neeme Kuningas), Metsikud metsod ja mustlaslaulud koos metsosopran Tuuri Dedega ja 2019. aasta jaanuaris kontert “Pilk uude aastasse”, kus oli kavas Elgari “Sea Pictures“ ja Britteni “A Charm of lullabies”. Lisaks laulmisele tegeleb Urb ka organisaatorina. Ta on korraldanud korduvalt eesti noori metsosopraneid ühendavaid kooli-, kammer- ja galakontserte koondnimetusega Metsikud Mezzod. Aastal 2017 asutas koos lauljate Atlan Karp ja Aivar Kaseste MTÜ Opera Veto, mille eesmärgiks on tuua lavale kammeroopereid. Alates 2020 aastast kuulub ta Vello Jürna konkursi korraldustiimi.
TRIIN ELLA on lõpetanud Tallinna Ülikooli kultuuritöö ja koorijuhtimise erialal (1993), Eesti Muusikaakadeemia klassikalise laulu erialal (2001) ja omandanud samas magistrikraadi kammerlaulu erialal (2004, prof. Mati Palm). Paralleelselt õpingutega täiendas Ella end Leipzigi Felix Mendelssohn Bartholdy nimelises Muusika- ja Teatri Kõrgkoolis prof. Regina Werner-Dietrichi juhendamisel (2003–2004). Lisaks on ta täiendanud end nii laulja kui ka lauluõpetajana Soomes ja Saksamaal ning tegutseb hääleseadjana mitmete kooride juures. Alates 2001. aastast töötab Ella Rahvusooper Estonia kooris ja tema repertuaari kuuluvad ka solistirollid ooperites ja operettides. Koos Jaak Jõekaldaga valmis Eesti Rahvusringhäälingu jaoks saatesarjad opereti- ja filmimuusikast „Meloodia võluvõim“ ja „Nostalgia“, mis olid eetris Klassikaraadios ja Vikerraadios. Alates 2010. aastast on ta hääleseade ja laulu eriala õpetaja Tallinna Muusikakeskkoolis ning Eesti Kooriühingu mentorprogrammi raames annab hääleseadet kooridele terves Eestis.
ANDRES MUSTONEN on väga isikupärane viiuldaja, dirigent ja ansamblijuht. Kõiges, mida ta teeb, olgu see näiteks Viini klassikute, Mahleri või Šostakovitši sümfooniate dirigeerimine või ansambli Hortus Musicus juhatamine, peegeldub originaalne muusikaline tunnetus ja suhtumine musitseerimisse. Dirigendina on talle meeldinud rännata mööda muusikaajaloo kaugeid radu. Oratooriumid, passioonid ja dramaatilised sümfoonilised teosed on tema repertuaaris olnud ikka olulisel kohal. Erilise õhinaga esitab Mustonen muusikat tänapäeva heliloojatelt, kellega ta tunneb sügavat loomingulist sugulust (Gubaidulina, Penderecki, Kantšeli, Silvestrov, Knaifel, Tüür, Pärt ja Terterjan). Mustonen on tegutsenud muusikamaailmas ja tõusnud selle laineharjadele suure kire ja pühendumusega. Ta omandas hariduse Tallinna konservatooriumis, kuid tema tee on olnud kõike muud kui akadeemiline ja tavapärane. Noore muusikaõpilasena vaimustus ta avangardmuusikast, komponeeris ja korraldas muusikalisi häppeninge. Eelmise sajandi 70ndatel aastatel, olles veel üliõpilane, süvenes ta Euroopa kristliku traditsiooni väärtustesse ja asutas varajase muusika ansambli Hortus Musicus. Sellest ajast peale on ta olnud selle erakordse kollektiivi juht. Hortus Musicuse repertuaar ulatub india, araabia ja juudi traditsioonilisest muusikast tänapäeva autorite teosteni. Mustonen naudib musitseerimist väiksemates, kammerlikemas koosseisudes koos oma paljude muusikutest sõpradega. Viimastel aastatel on ta teinud koostööd enda asutatud Art Jazz Quartetiga. Viiulisolistina, juhatades Hortus Musicust või kohalikke orkestreid, annab Mustonen kontserte üle terve maailma: naaberriikides Lätis, Soomes ja Venemaal; kaugel Brasiilias, Mehhikos ja Iisraelis ning igal pool Euroopas. „Ma pole kunagi laval inimesega, keda ma ei tunne, kes pole mu sõber ja keda ma ei armasta,“ ütleb Mustonen.


